این یک حقیقت انکار ناشدنی است که :

ساخت سردخانه اساسا یک نوع سرمایه گذاری است ، و از سری سرمایه گذاری های بلندمدت ، ریسک دار و سنگین دسته بندی می شود

سوال اصلی قبل از شروع به این نوع سرمایه گذاری ، چرایی حضور در این سرمایه گذاری است!

چرا شما قصد ساخت سردخانه را دارید؟ و یا به چه دلیل احساس کرده اید که صنعت سردخانه می تواند محل خوبی برای سرمایه شما باشد؟ آیا بهتر نیست بازارهای بیشتری را مورد بررسی قرار دهید؟

موضوع این بخش را اینگونه آغاز کرده ایم تا سعی کنیم روال ساخت سردخانه را کمی بیشتر به چالش بکشیم!

قبل از هر چیزی باید عرض کنم که محتوای این صفحه ، که در حال مطالعه ی آن هستید ؛ قبل از اینکه جنبه ی اقتصادی برای شما به همراه داشته باشد ، یک بررسی آموزشی-تحلیلی است ، و تماما از تجربه ی این مجموعه ناشی شده است.

برای شروع بهتر است کمی کلمه ی “ساخت سردخانه” را بیشتر و از نزدیک تر نگاه کنیم. وقتی نگاه عمیق تری به معقوله ی ساخت سردخانه داشته باشیم آن موقع خواهیم توانست که درک درست تری از اتفاق پیش رو داشته و راحتتر با آن کنار بیاییم . نگاه عمیقتر ما  به “ساخت سردخانه” به ما کمک خواهد کرد ، موضوع را روشنتر و بازتر نگاه کنیم. نگاهی که هر مشاوری آن را به شما توصیه نخواهد کرد .

در مجموعه ی سرماسازان غرب اعتقاد بر این است که ، “ساخت سردخانه” از چندین و چند تخصص در کنار هم تشکیل شده و به همین راحتی نمیتوان به شخص یا گروهی ، لفظ متخصص “ساخت سردخانه” را اتلاق کرد.

دلیل واضح این ادعا نیز  این است که فرایند ساخت سردخانه ، از مرحله ی “زمین بدون امکانات” شروع میشود و تا 1 سال بعد از بهره برداری ادامه دارد.

از نظر ما متخصص “ساخت سردخانه” کسی است که با چالش های ساخت سردخانه ، از نقطه ی صفر مطلق تا یک سال بعد از بهره برداری پروژه آشنا باشد و بتواند بخش عمده ی این چالش ها را از مرحله اول حدس زده و از اتفاقات عجیب و غریب جلوگیری کند.

از نظر ما “ساخت سردخانه” مستلزم داشتن حرفه و یا تخصص های زیر است :

  1. پیمانکار ساخت بنا و ساختمان
  2. پیمانکار ساخت انواع سوله های سبک و سنگین
  3. پیمانکار کف سازی سردخانه و محوطه سازی
  4. کارشناس ماشین آلات سردخانه ای و به طور کلی برودت
  5. مدیرت سردخانه های بزرگ و صنعتی با کالاهای مختلف (دماهای بالا و زیر صفر)
  6. کارشناس نگهداری کالا در سردخانه (برای هر نوع کالای سردخانه ای)
  7. کارشناس لجستیک و هندلینگ کالا
  8. طراح نقشه کش صنعتی و طراح سه بعدی (نقشه ی جانمایی)

و شاید چندین تخصص دیگر که در یک پروژه ساخت سردخانه به آنها نیاز است تا یک سردخانه بدون مشکل به بهره برداری برسد و تا ( دست کم ) یک سال نیز به مشکل آنچنان بزرگی برخورد نکند!

در مجموعه سرماسازان غرب ، تعریف ساخت سرخانه تا این حد تخصصی و باز است

با این تعریف ، حال خود شما میتوانید تشخیص دهید که چرا انجام برخی پروژه های سردخانه ای به بن بست می کشد و یا چرا برخی با صرف زمان بسیار بیشتر و برخی با هزینه های بسیار بیشتر به پایان میرسند!

کار ساخت سردخانه تخصصی است؟ پس متخصص کیست؟

هر کار آفرین موفق و یا هر سرمایه گذار آینده نگری ، حتما و حتما اسم “طرح توجیهی” را شنیده و یا اقدام به تحقیق در این باره کرده است. برخی نیز برای دریافت تسهیلات از بانک ها و یا دولت ، با این موضوع مواجه شده و اقداماتی برای گرفتن و یا آماده کردن طرح توجیهی انجام داده اند .

در تعریف طرح توجیهی آمده که : گزارشی است که توجیه پذیری یک طرح را از جنبه های مختلف بازار ، فنی ،  مالی و اقتصادی مورد بررسی قرار میدهد.

البته که این یک تعریف کلی است و خیلی تعریف دقیقی نمی باشد ولی با این حال ، معتقدیم که ، کمتر کسی را خواهید یافت که یک “طرح توجیهی کامل” آن هم در حد همین تعریف کوتاه ، در اختیار شما بگذارد

دلیل آن هم بسیار مشخص است . طرح های توجیهی مرتبط با صنعت سردخانه ، همگی از یک سری تئوری نشآت میگیرد که ممکن است با مرحله عمل به کلی متفاوت باشد . دلیل دیگر آن نیز تهیه طرح های توجیهی توسط کسانی است که شاید حتی یک بار هم داخل یک سردخانه نرفته و هیچ ذهنیتی درباره ی یک سردخانه صنعتی ندارند. پس چگونه امکان دارد یک “طرح توجیهی کامل” برای شما تهیه کنند؟!

در این وضع و اوضاع اصلا جای تعجب نیست که سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری یک سردخانه ی x تنی که در طرح توجیهی x تومان به دست آمده ؛ گاهی 50% گرانتر تمام شود و گاهی نیز برعکس ؛ ارزانتر تمام شود !!!

یادمان نرود که ، عدم آشنایی شما با معقوله و فرآیند ساخت سردخانه یک موضوع کاملا طبیعی و منطقی است. در اینجا کار غیر منطقی ، سپردن این روال به دست کسانی است که تنها در برخی موارد متخصص ولی در برخی موارد تقریبا بی تجربه هستند .کم نیستند سردخانه سازانی که مشخصات ماشین آلات سردخانه ای را تنها با یک نگاه برایتان از بر خواهند گفت اما هیچگاه نظری در رابطه نحوه انبارش کالا در سردخانه نداشته اند.

آنها میگویند ارتفاع سردخانه تان باید 6 متر و 80 سانت باشد ولی در برخی موارد خودشان هم نمیدانند چرا !

یا اصلا از شما نمیپرسند (چون اصلا نمیدانند) که آیا میتوان از این ارتفاع 100% استفاده کرد؟ یا آیا در طرح کلی پروژه قیمت ماشین آلاتی که برای استفاده از این ارتفاع نیاز است ، در نظر گرفته شده است یا خیر؟ آن موقع متوجه میشوید که چرا برآورد هزینه ساخت سردخانه شما چرا عملیاتی نشده است!

یک مثال رایج دیگر :

تصور کنید که شما  سردخانه ای 5000 تنی بالای صفری بسیار خوبی ساخته اید و از لحاظ برودت به شکل خوبی در حال کار و تولید برودت است اما بعد از چند ماه ( تاکید میکنم بعد از چند ماه ) متوجه می شوید متراژ سکوی بارانداز خود را مناسب ظرفیت سردخانه تان انتخاب نکرده اید و این باعث مشکلاتی برای شما شده است و یا اینکه اصلا این مقدار سکو بارانداز ، از مقدار مورد نیاز شما بسیار بیشتر است و عملا بخشی از هزینه ای که شما برای تجهیز سردخانه تان صرف کرده اید ، هدر رفته و یا راندمان مورد نظر را نداشته است!

با این مثال ها ، مطمئنا ذهن شما کمی آماده تر شده و بعد از این سردخانه را یک سوله با ساندویچ پانل و چند کمپرسور نخواهید دید! و راحتتر متخصص را انتخاب خواهید کرد

البته که انتخاب متخصصی که همراه شما باشد و تا آخرین مرحله یاری رسان شما باشد خود مستلزم صرف وقت و هزینه است.

چاره ی کار کجاست؟

چاره کار را ما در اختیار شما قرار خواهیم داد

در اینجا باید عرض کنم که مجموعه سرماسازان غرب  ادعا دارد که در زمینه ی “ساخت سردخانه” ، “متخصص” است و شما را به صورت کامل راهنمایی و همراهی خواهد کرد

ما اینجا در مجموعه سرماسازان غرب کار را فراتر از طرح توجیهی و یا طرح های امکان سنجی برده ایم و هم اکنون از گونه ای جدید از همراهی و راهنمایی حرف میزنیم

ما چالش ها و موانع بسیاری را در فرایند ساخت سردخانه تشخیص و آنها را یک به یک آسیب شناسی کردیم. ما میدانیم که طرح های توجیهی و امکان سنجی که الان موجود هستند ، خیلی در مرحله عملیاتی ، عملکرد خوبی نداشتند . همچنین میدانیم مشاوران صنعت سردخانه در مواقعی همه چیز را برای شما باز نکرده اند و چون به تمام تخصص های لازم ، اشراف کامل را نداشته اند ، مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده اند . همچنین به این موضوع اشراف کامل داریم که برخی برای فروش اجناس بیشتر به شخص سرمایه گذار از ماشین آلات پیچیده و بزرگتری حرف میزنند و شما را قانع میکنند که خیر ؛ یک سالن کوچک به درد شما نمیخورد و شما حتما باید تمام سالن هایتان را در همین فاز افتتاح کنید و بسیاری موارد دیگر…….

 اما این اشتباهات ، دیگر نباید تکرار شود!

سرماسازان غرب در تلاش است که این حفره ی ایجاد شده بین سازندگان سردخانه و سرمایه گذاران را ، پر کرده و این روال را به سوی پیشرفت سوق دهد . تنها ابزار موجود را نیز افزایش دانش میدانیم و برای اشاعه ی دانش سردخانه ای در ایران بسیار کوشش خواهیم کرد و پشتکار ما در این موضوع ، پشتکاری سخت و آهنین خواهد بود.

معرفی بسته ی مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه

بدین وسیله اعلام میداریم که سرماسازان غرب اقدام به ارائه ی بسته های جامع مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه کرده است که هر سطح سرمایه ای را پوشش خواهد داد . شما با هر سطح سرمایه ای یکی از بسته ها را انتخاب و بقیه کارها را به ما میسپارید .

و اما شرایط و جزئیات بسته ها  :

در ادامه برای راحتی کار ، تمامی شرایط و جزئیات این بسته ها را به صورت “پرسش و پاسخ” بیان میکنیم :

  1. این بسته ها دقیقا چیست و چگونه ارائه میشود؟

بسته های جامع امکان سنجی ، مجموعه ای از خدمات است که سرماسازان غرب به سرمایه گذار ارائه میکند تا شخص سرمایه گذار بتواند از صفر مطلق پروژه ، تا مرحله ی بهره برداری سردخانه را با جزئیات ببیند ، برآورد کند و به راحتی تصمیم گیری کند و مطمئن باشد که قرار نیست به هیچ وجه سرمایه اش به هدر رود. این خدمات نیز بسته به نوع پروژه و میزان سطح سرمایه گذاری متفاوت است اما نوع کامل آن اینگونه خواهد بود.

الف) ارائه طرح جامع مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه که به صورت فایل و همچنین مکتوب در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت

ب) ارائه مشاوره حضوری به منظور تفهیم طرح و همچنین پوشش ضعف های احتمالی در مدل سازیهای طرحهای توجیهی و بیان راهکار عملیاتی

پ) ارائه نقشه ی جانمایی و سه بعدی سردخانه (پیش مهندسی) پروژه     

ت) ارائه محاسبات دقیق و قابل اجرا ابعادی برای اجرای سوله ، دیوارکشی ها ، محوطه سازی ها ، کف سازی ها و غیره

ج) ارائه محاسبات دقیق و قابل اجرای ظرفیت و بار برودتی مورد نیاز به ازای کل سردخانه

چ) ارائه لیست ماشین آلات سرمایشی شامل کمپرسور ها- کندانسورها – اواپراتورها – تابلو برق – درب ها – شیرآلات و اتصالات – متریال نصب و راه اندازی با توجه به سیستم برودتی و غیره                           

  1. این بسته ها به چه کسانی توصیه می شود و یا چه کسانی بیشتر از آن بهره می برند؟

تمام کسانی که قصد راه اندازی سردخانه (چه به منظور سرمایه گذاری و چه به هر دلیل دیگری) را دارند این بسته ها توصیه می شود اما دوستانی که قصد راه اندازی سردخانه های بزرگ را دارند (معمولا بالاتر از 500 تن) و یا سرمایه گذارانی نیاز به برآورد دقیق از تمامی اتفاقات یک سردخانه را دارند ، بیشترین بهره را از این جلسات خواهند برد.

  1. اگر بسته ی کامل مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه را انتخاب کنیم ، سرماسازان غرب  چه چیز در اختیار ما قرار خواهد داد

مهم ترین ویژگی بسته کامل مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه ، کامل بودن آن از هر جهت است (در سوال شماره 4 سر فصل هایی که بررسی خواهد شد را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد). با بررسی های بسیار از صنعت سردخانه و مشتریان قبلی ، همچنین بازارهای جدید متوجه شدیم که ؛ بازار این صنعت یک مشکل اساسی در بحث امکان سنجی دارد. زیرا اکثر کسانی که سراغ طرح های توجیهی رفته و اقدام به دریافت آن میکنند ، آنچنان که باید طرح را بررسی نمیکنند و یا به اطلاعات موجود در آن اعتماد ندارند.

رفتارشناسی های بسیار ، همراه با تحقیقات میدانی به ما آموخت که اکثر سرمایه گذاران نیاز دارند تا اطلاعاتی که به صورت طرح توجیهی در اختیار آنان قرار گرفته است برای آن ها بازتر شود و صحت این اعداد را اثبات شده ، ببینند (تجربه به ما آموخته است که اینکار خیلی هم کار اشتباهی نیست). بنابراین برآن شدیم که بحث امکان سنجی را همراه با جلسات مشاوره ای توجیهی که در رابطه با طرح کلی ، همچنین روال کلی چرایی ساخت سردخانه است را در کنار ارائه مدارک مربوط به امکان سنجی ارائه کنیم. این بدان معناست که تمام بخش های امکان سنجی ساخت سردخانه را هم به صورت تئوری و هم بصورت عملی و وابسته به یک تجربه ی 40 ساله برای شما آماده خواهیم کرد که در نوع خود در این صنعت بی سابقه است

خدمت دیگری که سرماسازان غرب در بسته ی کامل مشاوره و امکان سنجی احداث سردخانه برای شما عزیزان در نظر گرفته نقشه جانمایی سه بعدی سردخانه است. به این معنا که سردخانه آینده شما ابتدا به صورت سه بعدی طراحی شده و بعد نظرات ، ایده ها و پیشنهادات به آن اضافه خواهند شد و اینگونه شما خواهید توانست که سردخانه تان را ، شخصی سازی کنید و در نوع معماری و دیزاین آن ، قدرت انتخاب داشته باشید. همچنین با استفاده از نرم افزار شما را داخل سردخانه تان خواهیم برد تا شما بتوانید ذهنیتی هر چند کلی نسبت به سردخانه تان داشته باشید و بتوانید پیشرفت آن را به خوبی حس کنید

  1. چه مباحث و یا سر فصل هایی در این امکان سنجی بررسی خواهند شد؟
  • باید ها و نبایدهای ساخت سردخانه
  • پیش نیازهای ساخت سردخانه
  • نحوه گرفتن مجوز ساخت سردخانه
  • نحوه اقدام برای گرفتن وام و تسهیلات بانکی ساخت سردخانه
  • بررسی و امکان سنجی وضعیت زمین مورد نظر شما برای ساخت سردخانه
  • تحلیل پتانسیل منطقه احداث سردخانه
  • تحلیل عرضه و تقاضا در استان
  • تحلیل عرضه و تقاضا در گذشته
  • پیش بینی عرضه و تقاضا در آینده
  • تحلیل تولید داخلی و تقاضای خارجی (صادرات) در گذشته
  • پیش بینی تولید داخلی و تقاضای خارجی (صادرات)
  • انتخاب دقیق محصول و یا محصولات مورد نظر از لحاظ فنی و صرف اقتصادی
  • قیمت فروش محصولات
  • ویژگی های محصول تولیدی
  • روش تولید محصول
  • مشخصات دانش فنی تولید
  • پیش بینی تولید و فروش
  • انتخاب دقیق دمای مورد نیاز با توجه به محصول و یا محصولات مورد نظر
  • محاسبه ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی پروژه
  • محاسبه بار برودتی کل و جزء به تفکیک بخش های سردخانه (نگهداری – زیرصفری – سورتینگ و ….)
  • انتخاب سیستم برودتی متناسب با شرایط محصول و شرایط نگهداری
  • تعیین تجهیزات سرمایشی و دیگر ملزومات سردخانه با توجه به محصول و شرایط سالن ها
  • بررسی هزینه های ساختمان ها و تجهیزات اداری و فضاهای جز بنای سردخانه
  • بررسی هزینه های لجستیکی (لیفتراک – جک پالت دستی– پالت – هم سطح کننده –  و …..)
  • بررسی درآمد سردخانه براساس تعرفه های نگهداری کالا در سردخانه
  • بررسی درآمد سردخانه از طرق دیگر و مقایسه آن با دیگر کسب و کارها و یا سود بانکی
  • زمان بندی اجرای طرح
  • تخمین مدت بازگشت سرمایه گذاری به ازای کل پروژه
  • بررسی هزینه های سرمایه گذاری طرح و منابع آنها
  • بررسی هزینه های قبل از بهره برداری
  • بررسی هزینه های حقوق و دستمزد
  • بررسی هزینه های تولید
  • جدول هزینه های سرمایه در گردش
  • بررسی هزینه های استهلاک
  • جدول پیش بینی سود و زیان
  • جدول پیش بینی ترازنامه
  • جدول مقدار و ارزش تولیدات طرح
  • جدول پیش بینی نرخ بازده داخلی (IRR) سرمایه گذاری
  • جدول پیش بینی نقطه سر بسر
  • جدول پیش بینی بازپرداخت سهم الشرکه بانک در عقد مشارکت مدنی
  • جدول بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش
  • بررسی هزینه های غیرقابل پیش بینی در طی فرآیند ساخت
  • جمع بندی ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد

و بسیاری از مسائل دیگری که مجال اشاره به همه ی آنها نیست

از نکات بسیار مهم بومی بودن در منطقه احداث سردخانه و مناسب بودن منطقه از لحاظ نیاز به سردخانه است که باید به دقت مورد بررسی قرارگیرد.